Hororové knihy

Recenze knih H. P. Lovecrafta: Sebrané spisy

Za knihy opět děkuji portálu megaknihy.cz.
Jak jistě valná většina z vás ví, Howard Phillips Lovecraft byl americký hororový spisovatel, který věděl, jak vyděsit své čtenáře. Jeho tvorba sice za jeho života nebyla tolik populární, to ale však nemění nic na tom, že se dnes řadí k absolutní špičce hororové literatury. I když jeho spisy byly přeloženy do češtiny, u nás populární nikdy moc nebyl, což je, podle mého názoru, nesmírná škoda. Lovecraftova tvorba je velice pesimistická, možná se vám dokonce bude zdát, že se z vašich životů po dobu čtení onoho spisu vytratí veškerá radost. U mě to tak alespoň bylo. Musím ale zdůraznit, že ne všechny povídky jsou kvalitní. Některé z nich vás sežerou zaživa, budete doslova hltat každé písmenko. U některé povídky se ale také můžete docela nudit. Za zmínku možná stojí jedna zvláštní věc, která se přihodila v jeho rodině. Jeho otec totiž kompletně zešílel a do své smrti žil v ústavu. Když bylo Lovecraftovi 31 let, jeho matka náhle zemřela. Další zajímavostí je, že se v jeho povídkách nevyskytují skoro žádné ženy. Sám Lovecraft podlehl rakovině střeva.

Megaknihy

H. P. Lovecraft – Spisy 1 (Hrobka)

„Tajuplný, legendami opředený Howard Phillips Lovecraft září jako temné slunce přes hlubinu jednoho století a silou své imaginace a originality okouzluje své oddané čtenáře, kteří propadli jeho vizím…“

Právě tento text je vryt do zadní obálky Lovecraftových spisů číslo jedna. A je naprosto výstižný. Povídky na sebe nijak nenavazují, takže můžete začít číst jakoukoliv povídku, jejíž název se vám prostě zalíbí. Osobně vám doporučuji začít s povídkou „Výpověď Randolpha Cartera“. Ono je to těžké psát recenze, když vám nechci vyzradit děj, o ten zážitek vás prostě nemohu připravit. Pokouším se vám popsat alespoň své pocity, svou náladu a tak nějak atmosféru, která příběh provází. U málokterých příběhů se mi stalo, že mi proběhl mráz po zádech. Ano, právě u této Výpovědi se mi to stalo. A ne jednou. Byl jsem napnutý jako prase před porážkou. Čekal jsem. Čekal jsem na to, co se stane každou vteřinou. Možná si teď říkáte, že tak děsivě napínavý ten příběh zas být nemohl, ale opak je pravdou. Mimochodem, Výpověď jsem si do dnešního dne přečetl asi šestkrát, vždy hezky před spaním, když jsem měl chuť se bát.

Mé nejoblíbenější povídky ze Spisů 1: Hrobka, Starý poděs, Hrůzný stařec, Obrázek v domě a samozřejmě Výpověď Randolpha Cartera.

Mé hodnocení: H. P. Lovecraft je jednoznačně spisovatel, kterému by měl dát každý hororový nadšenec šanci. Určitě toho nikdo nikdy nebude litovat. Navíc to jsou povídky, ke kterým se můžete neustále vracet.

Hodnotím 100%

P. H. Lovecraft

H. P. Lovecraft – Spisy 2 (Měsíční močál)